
Både omsetning og resultat for fjoråret var blant de beste i CopyCats 22-årige historie. Dermed er utgangspunkt godt for videre offensiv satsning.
Teknologi og mennesker avgjør
CopyCat har hatt kontinuerlig og sunn vekst gjennom 22 år, og positiv tall på bunnlinjen i 20 av disse årene. Når 2018 ble et av de beste i CopyCat-historien, tror Geir Thorbjørnsen det skyldes at de har vært tro mot forretningsideen og konseptet hele tiden, både når det gjelder beliggenhet, teknologi og medarbeidere.
– Helt fra første dag har vi vært opptatt av å ha nærhet til markedet, og vi har hele tiden investert i de mest moderne og lønnsomme produksjonsløsningene. Gode teknologivalg gir konkurransefordeler, derfor bruker vi mye tid på å holde oss oppdatert på dette området. Kulturen i selskapet er en annen suksessfaktor. Vi er ikke opptatt av medarbeidernes formelle kompetanse, kun av innstilling, motivasjon og evne til å utføre arbeidet, forteller Geir Thorbjørnsen, daglig leder og en av selskapets tre gründere og eiere. Alle tre arbeider i selskapet, i en arbeidskultur med liten administrasjon og nær dialog mellom alle medarbeidere.
– Det er en del av kulturen at beslutningene tas der utfordringene befinner seg. Våre 37 medarbeidere har tillit til å ta avgjørelser selv i en hverdag der ingen oppdrag er like. Det skaper også trivsel, noe som gjenspeiles i at mange medarbeidere har vært en del av CopyCat-teamet gjennom en årrekke, legger Geir Thorbjørnsen til.
Største satsning noensinne
Omsetningen i 2018 endte på drøyt 80 millioner kroner, hvorav ca 17 millioner stammer fra de fire franchisebaserte selskapene i gruppen, som totalt består av 11 avdelinger. På Billingstad etablerer vi nå en kombinasjon av storformatsenter og lokalavdeling, i 1000 kvadratmeter lokaler med det aller nyeste av produksjonsteknologi. Sterkere satsning på markedsområder som interiør og dekor har bidratt betydelig til de gode resultatene, og vi trenger større arealer for å styrke denne produksjonen ytterligere, opplyser Geir Thorbjørnsen.

På jakt etter nye franchise-avdelinger
Ledergruppen i CopyCat understreker også at de ønsker kontakt med potensielle franchisetagere utenfor Østlandsområdet, spesielt i Bergen og Stavanger.
– Det kan være en etablert grafisk bedrift som ønsker å gå nye veier, eller gründere som ønsker å satse i nytt marked med et solid og gjennomarbeidet konsept med gode lønnsomhetsmuligheter, sier Geir Thorbjørnsen, Ole Petter Hindrum og Patrik Knutsson, 22 år etter at de startet den første CopyCat-avdelingen.