
Ved ”CopyCats grafiske “fabrikk” på Lysaker leter vi hele tiden etter de smarteste og mest produktive løsningene, og et godt teknologivalg kan like gjerne være en beskjeden skjæremaskin som en 10 meter lang digitaltrykkmaskin. Gevinsten kommer kundene til gode, i form av finere trykksaker og kortere leveringstider.
To kraftige arbeidshester
Vi kaller dem arbeidshestene, de to digitaltrykkmaskinene midt i lokalene. De går i jevnt trav 16 timer i døgnet, mens ”kusken” fyller på papir, håndterer jobbkøen og flytter ferdige trykksaker over i esker. Den nyeste ble investert på 2018-budsjettet, og begge går for fullt når CopyCats driftssjef Eirik Rasmussen viser rundt i CopyCats største produksjonsavdeling.
– Dette er teknologi som har imponert oss, både når det kommer til kvalitet, fleksibilitet og driftssikkerhet. Høy automatiseringsgrad sikrer at én operatør håndterer begge maskinene i full drift, forteller Eirik. De to Ricoh-maskinene produserer alt av brosjyrer, hefter, bøker, reklamemateriell og andre ”standardtrykksaker” på de mest vanlige papirtypene, derfor regner vi dem som arbeidshestene i produksjonen vår. Produksjonsfilene styres i en avansert arbeidsflyt-programvare, og maskinene henter automatisk ulike papirtyper fra magasinene før trykking og ferdiggjøring skjer i én sammenhengende prosess. Avdelingen har også utstyr for limfresing, altså limt rygg i for eksempel bøker og magasiner.
Et toppår for effektivitet

Fjoråret er et av de mest produktive noen gang for CopyCat på Lysaker, med rekordomsetning for de 16 medarbeiderne som har arbeidsdagen sin her. Eirik forteller om løpende investeringer ved ”fabrikken”, i tekniske løsninger som gir kundene nye muligheter og samtidig bidrar til høyere effektivitet og reduserte kostnader. Blant mange investeringer det siste året er en skjæremaskin som kutter alle tre boksidene i en automatisk prosess. – Det høres antagelig ikke så avansert ut, men det er den type teknologi som sparer oss for mye manuelt arbeid, slik at vi kan produsere mer uten at kostnadene øker, forteller driftssjefen.

Trykksaker som skaper oppmerksomhet
Kunder er ulike, det samme gjelder oppdragene. CopyCat har som mål å kunne produsere det meste, derfor har vi anskaffet maskiner som kan foliere med ulike effekter på enda større formater enn tidligere, utstyr som kan trykke med hvit farge, og faktisk også med metallfarger som gull og sølv. Det siste er mest iøynefallende, og er verdt å se nærmere på for alle som er opptatt av oppmerksomhet.
– Trykksaker produserer gjerne for å skape oppmerksomhet om et budskap, og det ønsker vi å hjelpe kundene våre med. Detaljer med gull og sølv gir et eksklusivt preg og kan brukes i mange sammenhenger. De grafiske mulighetene hos CopyCat på Lysaker er selvsagt tilgjengelige også når du snakker med en lokal CopyCat-avdeling, og vi har et stort og inspirerende showrom på Fornebu. Teknologien vår er til for deg som kunde, så snakk gjerne med oss om hvordan vi kan hjelpe deg å videreutvikle markedsmateriellet ditt, oppfordrer Eirik.


